Ajankohtaista

LUX Kauriala teemalla STEAM revontulet

20.1.2022

Kaurialan lukiolle on rakennettu ensimmäinen LUX Kauriala teemalla STEAM revontulet. Kaikissa mukana olevissa teoksissa on läsnä teknologiaosaamisen ja luovuuden yhdistäminen:  toteuttaminen käynnistyi elektroniikkakurssilla, jossa ohjelmoitiin Arduinolla ohjattavia LED-valoja, joilla simuloidaan revontulia valoilmiönä. Lokakuussa järjestetyssä kooditaidetyöpajassa käytettiin niin ikään inspiraationa revontulia. Kooditaidetyöpajan alustana oli Open Processing.  

Alise Hirvonen käytti revontulten visuaalista ilmettä inspiraationaan mallintaessaan Blenderillä 3D-mallinnosta teoksen osaksi. Jannen Jalonen toteutti kaksi kooditaideteosta ilman valmista alustaa, ohjelmoiden vaativampien matemaattisten funktioiden visuaalisen ilmenemisen videotaideteoksiksi. Kuvataiteen opintojakson ryhmä rakensi ja viimeisteli Arduino-ohjautuvien ledien muodostamat revontulivalot ikkunoihin asetettavaksi installaatioiksi. Teoksen äänimaiseman teki Kaurialan lukion opiskelija Paavo Luukkonen.  

STEAM revontulet -kokonaisuuden toteuttaminen on osa STEAMing Experiences -hanketta, jota rahoittaa Opetushallitus. Hanke on aloitettu syksyllä 2019 ja se kokeilee ja tutkii erilaisia teknologian, matemaattisluonnontieteellisen, kuvataiteellisen ja luovan tekemisen yhdistämismahdollisuuksia.  

STEAM revontulien toteuttamista on ohjannut fysiikan opettaja Jussi Keränen, kuvataideopettaja Piritta Malinen, kooditaidetyöpajaa ohjannut Felix Bade sekä videoteosten installoimista tehnyt Kaurialan lukion alumni Tatu Heinämäki. Bade ja Heinämäki ovat Aalto yliopiston opiskelijoita, jotka tekevät ammattilaisina myös peli-, ohjelmointi- ja audiovisuaalista taidetta. 

Alun perin STEAM revontulia suunniteltiin kokonaisuutena, joka koetaan yksinomaan Kaurialan lukion tiloissa sisällä, mahdollisesti myös virtuaaliteknologiaa hyödyntäen, mutta korontilanteesta johtuen esillepanosuunnitelmia muutettiin niin, että visuaalinen osuus teoksista on nähtävissä myös ikkunoista. Äänimaailmaan pääsee QR-koodilla. 

STEAM revontulten esittelyajat voi varmistaa Kaurialan lukion facebookista ja instagrammista. Pyrimme pitämään valotaideteokset esillä ainakin viikoilla 3 ja 4 aamuhämärässä sekä iltaisin kello 20 asti. Mikäli varhaiskasvatus- tai koululaisryhmä haluaa teoskokonaisuuden tekoprosessiin ja revontuliin liittyvän tietopaketin, voit ottaa yhteyttä Piritta Maliseen 040 744 8898 tai piritta.malinen@kktavastia 

Etusivun kuva: Alise Hirvosen 3D-mallinnos.

Yllä: Installaation rakentaminen edistyy KU2-kurssilla. Alla: Kooditaideteoksia heijastettuna.

Sivua päivitetty 20.1.2022 kello 14:19

Uusimmat uutiset

Lukioväki lomailee 20.12. – 6.1.

TO 19.12. on normaalin koulupäivän lisäksi iltajuhla (puurojuhla klo 19 oman talon väelle koululla ja jouluinen yökonsertti klo 22 Hämeenlinnan […]

Lue lisää

18.12.2024

Vuoden nuori vaikuttaja -tiimi tietää keinot

Miten oppia pitkäjänteisyyttä, ongelmanratkaisutaitoja, joustavuutta, paineensietokykyä sekä keskittymistaitoja? 20.11.2024 Hämeenlinnan kaupungin Vuoden nuori vaikuttaja -palkinnolla palkitulla Kaurialan lukion tekniikkatiimillä on […]

Lue lisää

2.12.2024

Matematiikkakerho yseille kevätlukukaudella

Tervetuloa ysit matematiikkakerhoon Kaurialan lukiolle kevätlukukaudella. Kerhoon on jo ilmoittautunut 25 oppilasta (tilanne 18.12.) ja mukaan mahtuu vielä. Paikat täytetään […]

Lue lisää

2.12.2024