Käsityönopettaja Anu Vartiainen täydensi osaamistaan suorittamalla valinnaisen tutkinnonosan Ammattiopisto Tavastiassa. Opinnoista jäi käteen hyviä oppeja niin henkilökohtaisiin projekteihin kuin omaan työhönkin.
Keväällä 2024 käsityönopettaja Anu Vartiainen otti virkavapaata töistään ja heittäytyi hetkeksi opiskelijan arkeen. Hän suoritti Ammattiopisto Tavastiassa 15 osaamispisteen erikoismateriaalien ja -tekniikoiden käyttäminen -tutkinnonosan, jossa perehdytään mm. päähineiden valmistuksessa käytettäviin erilaisiin materiaaleihin ja tekniikoihin.
Tutkinnonosa kuuluu tekstiili- ja muotialan perustutkinnon valinnaisiin opintoihin, mutta sen voi suorittaa myös erillisenä kokonaisuutena oman osaamisen laajentamiseksi. Tällöin opintojen sisältö räätälöidään henkilökohtaisesti, jotta opiskelija voi hyödyntää opittua omassa työssään. Tavastiassa voi opiskella modistiksi, mittatilausompelijaksi, sisustustekstiilien valmistajaksi, suutariksi, kutojaksi tai verhoilijaksi, joten opiskelijalla on paljon valinnanvaraa.
Opinnoissa harjoitellaan erikoismateriaaleille sopivia tekniikoita, valmistetaan pieniä tuotteita saatujen oppien mukaisesti ja perehdytään lisäksi tuotteiden oikeaoppiseen hoitamiseen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa soveltaa saamiaan oppeja käytännössä esimerkiksi omassa työssään.
Vartiaiselle syynä opintoihin hakeutumiselle oli kiinnostus lisätä omaa tietämystä erilaisista valmistusmenetelmistä. Opinnoissaan hän oppikin hyödyntämään eri tavoin huopaa, nahkaa, silkkiä ja monia muita erikoismateriaaleja. Aluksi uusien materiaalien ja välineiden käyttöönotto tuotti haasteita, sillä esimerkiksi nahkan käsittely ammattimaisilla koneilla ja välineillä ei ollut ennestään tuttua.
– Alussa vain harjoittelin eri tekniikoita ja tein pienempiä töitä. Lopulta valmistin esimerkiksi useamman nahkalaukun ja päähineitä, Vartiainen kertoo.
Opinnoista hyötyä omassa työssä
Vartiaiselle opinnot olivat kiinnostavia, ja hän sai paljon ideoita henkilökohtaisiin projekteihinsa, mutta lisäksi hän kokee opintojen innostaneen lähestymään omaa työtä eri tavalla. Vartiainen työskentelee opettajana Hämeenlinnan Yhteiskoulussa ja opettaa käsityötä sekä ala- että yläkoulun oppilaille.
– Opintojen ansiosta materiaalitietämykseni kehittyi huomattavasti. Nyt pystyn tarttumaan paljon rohkeammin erilaisiin materiaaleihin ja näkemään, mitä kaikkea niistä voisi syntyä. Alakoulussa teemme halloween-teemaisia naamioita, yläkoulun valinnaisryhmän kanssa valmistamme kukkakoristeita, joita itsekin valmistin keväällä opiskellessani. Myöhemmin syntyy varmasti lisää ideoita.
Materiaalitietämyksen lisäksi Vartiaisen oma tietämys ammatillisen koulutuksen mahdollisuuksista lisääntyi opintojakson aikana. Tiedosta on erityisesti hyötyä opettaessa yläkoululaisia, jotka pohtivat peruskoulun jälkeisiä suunnitelmiaan. Vartiaisen mielestä onkin opettajan näkökulmasta hyvä hypätä hetkeksi oppijan rooliin ja syventää omaa osaamistaan. Uutta olivat myös välineet, joita ei käytetty hänen aiemmissa opettajaopinnoissaan.
– Kun opiskelin käsityönopettajaksi, meillä ei ollut esimerkiksi teollisia ompelukoneita käytössä. Myöskään omassa työssäni niitä ei ole, vaan käytämme opetuksessa kotikoneita. Tällä alalla myös teollisuuskoneiden käytön osaaminen on mielestäni sivistävää, vaikka se ei varsinaisesti peruskoulun opetukseen kuulukaan.
Vartiainen aikoo hyödyntää saamiaan oppeja jatkossakin. Erityisesti käsityön pitkän valinnaisaineen valinneiden oppilaiden kanssa on aikaa kokeilla luovasti erilaisia materiaaleja ja tekniikoita. Tämä vahvistaa myös oppilaiden kykyä kehittää omaa ajatteluaan, ilmaisuaan ja luovuuttaan, mitkä ovat keskeisiä tavoitteita perusopetuksessa.
Sivua päivitetty 11.10.2024 kello 13.38