Oppimisen tuki
Täältä löydät tietoa Tavastian oppimisen tuen palveluista.
Sinulla on oikeus saada tarvitsemaasi tukea ja ohjausta opintoihisi. Henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) tekemisen yhteydessä vastuuopettaja suunnittelee tarvitsemiasi tukitoimia. Ole itse aktiivinen ja kerro tuen tarpeestasi. Lisäksi tuen tarvetta selvitetään monin eri tavoin, mm. opintojen alussa lähtötasotesteillä.
Ammattiopisto Tavastian oppimisen tuki perustuu ammatillisesta koulutuksesta annettuun lakiin (531/2017) ja asetukseen (673/2017). Oppimisen tuen tavoitteena on mahdollistaa opiskelijan eteneminen kohti ammattitaitoa ja osaamista sekä edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja osallisuutta.
Sinulla on oikeus tarvitsemaasi tukeen. Tuki voi olla yleistä tukea ja ohjausta tai oppimisen tukea perustaidoissa. Jos sinulla on tukitarpeita perustaidoissa (matematiikka, digitaidot, suomen kieli, englanti, työelämätaidot sekä arjen taidot ja hyvinvointitaidot), sinut ohjataan OPVA-opintoihin tai Treeneihin. Silloin saat lyhytaikaisesti tukea ja lisäharjoitusta opiskelun ohessa pienemmässä ryhmässä.
Oppimisen tuen tavoitteena on, että opiskelija saa suoritettua tutkinnon tai saa ammattitaidon ja osaamista.
Jos tarvitset perustaitoihisi lisää harjoitusta tai taitosi eivät vielä riitä opinnoissa selviämiseen tai tutkinnon suorittamiseen, sinut voidaan ohjata opiskeluvalmiuksia tukeviin opintoihin (OPVA). OPVA-opintoja voit opiskella YTO-jaksojen yhteydessä tai useimmissa tutkinnoissa myös ammatillisissa opinnoissa. OPVA-opintojen avulla voit vahvistaa esimerkiksi ammatillisia valmiuksiasi, suomen kielen, matematiikan ja tietotekniikan taitoja. Lisäksi voit saada tukea opiskeluarkeesi (ks. Joustava polku).
Jos tarvitset pitkäaikaista ja säännöllistä tukea ja taustalla on oppimisvaikeus, sairaus, vamma tai muu syy, sinulle tehdään erityisen tuen päätös Wilmassa. Sinua ja huoltajaasi kuullaan ennen päätöksen tekemistä.
Yleisimpiä syitä erityisen tuen suunnitelman tekemiseen voivat olla:
Erityistä tukea voi saada kaikkiin ammatillisiin tutkintoihin (perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot) sekä TUVA-koulutukseen ammattitaitovaatimusten tai osaamistavoitteiden saavuttamiseksi. Erityisellä tuella tarkoitetaan opiskelijan tavoitteisiin ja valmiuksiin perustuvaa suunnitelmallista pedagogista tukea sekä erityisiä opetus- ja opiskelujärjestelyitä. Erityisen tuen suunnitelma tehdään HOKSiin.
Erityisopettaja ja vastuuopettaja tekevät opiskelijan ja alaikäisen huoltajan kanssa erityisen tuen suunnitelman. Suunnitelmaan kuvataan tarvitsemasi pedagoginen tuki ja erityiset opiskelu- ja opetusjärjestelyt tutkinnon osittain. Erityisen tuen suunnitelmaa päivitetään opintojen edetessä, vähintään kaksi kertaa vuodessa. Erityisopettaja tai vastuuopettaja tarkastaa erityisen tuen tarpeen ja tukitoimien riittävyyden kanssasi kaksi kertaa vuodessa.
Erityisen tuen opiskelijat opiskelevat pääosin samassa ryhmässä muiden opiskelijoiden kanssa, mutta tukea ja ohjausta järjestetään yksilöllisesti. Tuen suunnittelussa huomioidaan opiskelijan vahvuudet ja erityiset kiinnostuksen kohteet ja opiskelijaa kannustetaan kaikissa opiskelun vaiheissa.
Erityisen tuen pedagogisia tukitoimia ja erityisiä opetusjärjestelyjä ovat
OTE-pajan tavoitteena on löytää opiskelijalle uusia ratkaisuja opinnoissa jatkamiseen ja tukea opiskeluarkeen. OTE-pajan erityisopettajat pohtivat opiskelijan ja opiskelijan verkoston kanssa, millaisesta tuesta opiskelija hyötyy ja kuinka kauan opiskelu OTE-pajalla kestää. OTE-pajassa opiskellaan pienessä ryhmässä yksilöllisen suunnitelman mukaan. Useimmat opiskelijat opiskelevat Joustavan polun opintoja.
Osaamisen arvioinnin mukauttaminen on mahdollista vain perustutkintokoulutuksessa. Osaamisen arviointia voidaan mukauttaa, jos opiskelija ei erityisen tuen tukitoimista huolimatta saavuta ammattitaitovaatimusten tai osaamistavoitteiden tyydyttävä 1 -tason (T1) mukaista osaamista. Osaamisen arvioinnin mukauttaminen tarkoittaa, että erityisen tuen opiskelijalle laaditaan henkilökohtaiset, mukautetut arviointikriteerit. Mukauttaminen voi kohdistua yhden tai useamman tutkinnon osan arviointikriteereihin.
Arviointia mukautetaan vain niiltä osin kuin se on opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet ja valmiudet huomioon ottaen välttämätöntä. Joissain tutkinnon perusteissa on määritelty ammattitaitovaatimuksia, joita ei voi mukauttaa. Osaamisen arvioinnin mukauttamisesta tehdään viranhaltijapäätös. Mukauttaminen tarkoittaa, ettei mitään ammattitaitovaatimusta tai osaamistavoitetta voi jättää pois. Jos tähän on tarvetta, tehdään poikkeaminen.
Osaamisen arvioinnin mukauttaminen voi vaikuttaa siihen, onko opiskelijalle mahdollista antaa todistusta suoritetusta tutkinnon osasta tai tutkinnosta. Jos opiskelija ei saavuta tutkinnon osien keskeisiä osaamistavoitteita tai ammattitaitovaatimuksia, koulutuksen järjestäjä ei voi antaa opiskelijalle todistusta tutkinnosta tai tutkinnon osan suorittamisesta. Koulutuksen järjestäjän nimeämät arvioijat arvioivat, onko opiskelija saavuttanut tutkinnon osassa edellytetyn keskeisen osaamisen.
Ammatillisen perustutkinnon ammattitaitovaatimuksista ja osaamistavoitteista poikkeaminen tarkoittaa sitä, että opiskelijalta ei edellytetä kaikkea tutkinnon perusteissa määrättyä ammattitaitoa tai osaamista, jos
Poikkeamisesta huolimatta tavoitteena on, että opiskelija suorittaisi tutkinnon. Ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista poiketaankin vain siltä osin, kuin se on opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet ja valmiudet huomioon ottaen välttämätöntä. Niistä ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista ei voi poiketa, joissa tutkinnon perusteet erityisesti kieltävät poikkeamisen.
Poikkeamispäätös ei edellytä erityisen tuen päätöstä. Poikkeamispäätös tehdään Wilmassa. Opiskelijaa ja tämän huoltajaa tulee kuulla ennen päätösten tekemistä.
Moniammatillisessa yhteistyössä eri alojen ammattilaiset tukevat yhdessä opiskelijaa. Tavoitteena on tukea kokonaisvaltaisesti oppimista sekä opiskelijan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.
Vahvuuskuvauksen tarkoitus on tukea opiskelijaa työnhaussa ja tuoda näkyväksi opiskelijan vahvuudet ja kehittyminen opintojen aikana. Kuvaus on tarkoitettu opiskelijoille, jotka eivät osaa kertoa itse omista vahvuuksistaan ja voimavaroistaan työnhakijoina. Kuvauksessa kerrotaan myös opiskelijan tuen tarpeesta, mutta vahvuudet ja osaaminen korostuvat sekä erilaiset taidot ja myönteiset ominaisuudet, joita opiskelijalla on.
Vahvuuskuvaus on osa opiskelijan urasuunnitelmaa HOKSissa ja se tehdään valmistumisen lähestyessä aina yhdessä opiskelijan, vastuuopettajan ja erityisopettajan kanssa. Vahvuuskuvaus tulostetaan, allekirjoitetaan ja liitetään opiskelijan tutkintotodistuskansioon.
Sivua päivitetty 18.9.2024 kello 14.48