Ammattiopisto Tavastiassa uudistettiin sisustustekstiilien valmistuksen opetuksen toteutussuunnitelma läpinäkyvämmäksi. Uudistus helpottaa opintojen koostamista, etenemisen seuraamista ja työelämäyhteistyötä.
Uusi lukuvuosi on tuonut Ammattiopisto Tavastiaan Hämeenlinnaan taas koneiden surinaa ja saksien napsuttelua, kun sisustustekstiilien valmistuksen opiskelijat ovat aloitelleet ja jatkaneet opintojaan lähiopetuksessa. Lukuvuosi on aloitettu kaikkien ompelua harjoittelevien opiskelijoiden yhteisellä tutustumisella koneisiin ja laitteisiin, jotta perusasiat ja koneiden toiminta saadaan kaikille tutuksi.
Tyypillinen sisustustekstiilien valmistuksen opiskelija on jo valmiiksi kädentaitoja omaava, mutta täsmäosaamista tarvitseva alan harrastaja tai ammattilainen. Malliesimerkki tästä on opinnot aloittanut Mervi Maunula, jonka yritys tekee tekstiileihin brodeerauksia.
– Halusin alkaa opiskella uutta alaa, joka tukisi yritystoimintaani ja palveluitani. Uskon, että täältä saatavilla opeilla pystyn laajentamaan yritykseni valikoimaa, kun opin lisää tekstiileistä ja materiaaleista, Maunula suunnittelee.
Sisustustekstiilien valmistajan opinnot kestävät tavallisesti kahdesta kolmeen vuotta, riippuen pohjakoulutuksesta ja opiskelutahdista. Ammattiopisto Tavastiassa on vastikään uudistettu sisustustekstiilien valmistajan koulutuksen toteutussuunnitelma. Uudistuksen takana ovat sisustustekstiilien valmistuksen opettaja Susanna Schildt sekä hänen kollegansa, modistien opettaja Laura Peltonen.
Moduulit selkeyttävät tavoitteita
Uudessa toteutussuunnitelmassa sisustustekstiilien valmistuksen osaamisalan 45 osaamispisteen kokonaisuus on jaettu pienempiin moduuleihin. Moduulit ovat muutaman osaamispisteen kokonaisuuksia, joilla on selkeät osaamistavoitteet ja -kuvaukset.
– Opiskelijan on helppo saada selko siitä, mitä opinnoissa opiskellaan ja mitä missäkin vaiheessa pitää osata ja oppia. Myös opintojen etenemistä on helppo seurata pala kerrallaan, Susanna Schildt kertoo.
Moduulien myötä helpottuu myös työnteko opintojen ohella, samoin kuin työelämäyhteistyö ja työpaikalla järjestettävän koulutuksen paikkojen sopiminen.
– Moduulien kautta on helppo selventää työnantajalle, mitä opiskelijan tulisi harjoittelujaksolla oppia, Schildt sanoo.
Elisa Talasmäki opiskelee sisustustekstiilien valmistusta kolmatta vuotta. Hän on suorittanut opintojaan työn ohessa ja kiittelee myös uutta toteutussuunnitelmaa.
– Moduulien myötä opintoja voi muokata omannäköisiksi ja suorittaa niitä kokonaisuuksia, joita itse tarvitsee. Näiden avulla on myös helpompi osoittaa Kelalle, että opinnot etenevät kuukausittain opintotukeen vaadittavien osaamispisteiden verran, Talasmäki sanoo.
Laadulla voi kilpailla
Uuden toteutussuunnitelman moduulit täyttävät valtakunnalliset kriteerit. Erityisesti sisustustekstiilien valmistajan opinnoissa painottuvat Susanna Schildtin mukaan materiaalien tuntemus, erilaisten tilojen käyttö ja niiden vaatimukset tekstiilien suhteen sekä asiakaspalvelun prosessi.
– Omasta mielestäni erittäin tärkeää on oppia pitämään silmät auki eli kiinnittyä sisustustekstiilien valmistuksen ammatilliseen kenttään ja tietää ja tuntea, mitä alalla tapahtuu, hän painottaa.
– Siihen liittyvät esimerkiksi uusien materiaalien opiskelu, verkostoituminen ja trendien, kuten ekologisuuden ja kierrätyksen seuraaminen ja toteuttaminen omassa työssä.
Opinnoissa tavoitteet näkyvät hyvin konkreettisesti.
– Tein yhden oman näyttöni koululla kahden tietokoneluokan väliseen kapeaan tilaan, jossa on kova meteli. Tässä piti miettiä tekstiilien materiaalia, jotta akustiikka paranee, ja saadaan paikkaan rauhallinen ryhmätyötila. Toisaalta piti myös ymmärtää tilan asettamat rajat, joten päädyimme käyttämään apuna myös raksapuolen opiskelijoita. Kokonaisuudesta tuli hyvä, Elisa Talasmäki kertoo.
Käsityöalan ammattilaisten tulee myös oppia asettamaan kriteerit laadukkaalle työlle ja sitä kautta arvostaa omaa työtään.
– Emme voi kilpailla halpatyövoiman maissa tehtyjä tuotteita vastaan, vaan meidän on kilpailtava laadulla, kestävyydellä, ekologisuudella ja ajatuksella, että tuote on tehty lähellä juuri sinua varten, Susanna Schildt kuvailee.
– Opinnoissa tätä tuodaan paljon esille, ja opettajat vaativat työltä hyvää jälkeä, Mervi Maunula sanoo.
– Välillä joutuu tekemään asioita uudestaan niin kauan, että onnistuu todella hyvin, Elisa Talasmäki naurahtaa.
Oman työn arviointi onkin yksi moduuli uudessa toteutussuunnitelmassa, samaten kuin työturvallisuus ja ergonomia. Näitä kuitenkin harjoitellaan koko opintojen ajan, sillä ne ovat tärkeitä asioita työssä jaksamisen kannalta.
Kätevä-koulutus Tavastia
Tavastiassa sisustustekstiilien valmistajan tutkinto kuuluu Kätevä-koulutus Tavastian sateenvarjon alle. Kätevä-koulutus Tavastia kattaa kaikki käsityöalojen tutkinnot ja koulutukset, joita Tavastia tarjoaa. Ideana on, että opiskelijat voivat kartuttaa osaamistaan opiskelemalla kädentaitoja eri aloilta.
Elisa Talasmäki osallistui nahkatuotteiden valmistuksen kurssille.
– Nahkatuotteethan ovat suutareiden erikoisalaa, mutta minäkin tykkäsin kurssista tosi paljon ja opin uutta, hän innostuu.
Opiskelijat pääsevät ristiin kursseja käydessään tutustumaan myös toisiinsa ja luomaan arvokkaita verkostoja, joiden avulla he voivat tulevaisuudessa muodostaa toisistaan alihankintaketjuja.
– Myös näin yrittäjän kannalta on todella hienoa, että täällä voi erikoistua ja hankkia erityisosaamista itselleen, Mervi Maunula sanoo.
Maunulan suunnitelmana onkin, että tulevaisuudessa hän voisi esimerkiksi luoda oman liikelahjatyyppisen tuotesarjan, jonka hän ensin valmistaisi ja sitten brodeeraisi itse. Näin käyttöön pääsisivät uudet ja vanhat opit.
Teksti ja kuvat: Sara Seppälä. Juttu on julkaistu alun perin Tekstiililehden numerossa 3/2021.
Sivua päivitetty 28.9.2021 kello 10.57