Haluatko parantaa yrityksesi näkyvyyttä ja löydettävyyttä verkossa vai mietitkö kenties verkkokaupan perustamista? Tiedätkö, mitkä jakelukanavat sopivat parhaiten yrityksellesi, entä miten kuvata yrityksen tuotteet ja palvelut kanavan asiakkaiden mukaiseksi? Entä osaatko hyödyntää sosiaalista mediaa myynnin tukena tai tiedätkö miten palvella asiakkaita laadukkaasti ja vastuullisesti myös verkossa?
Ammattiopisto Tavastiassa opit nyt nämä kaikki, sillä syyskuussa alkaa uusi Matkailun digitaalinen liiketoiminta -koulutus, joka toteutetaan yhdessä NordicMarketingin kanssa.
Koulutus on suunnattu matkailualan toimijoille, niin yrittäjille kuin alalla työskenteleville henkilöille. Mukaan voi hakea ilman vahvaa digitaalisen liiketoiminnan taustaa, eli koulutus sopii myös aloittelijoille.
Koulutus toteutetaan oppisopimuskoulutuksena, jolloin se on opiskelijalle maksuton. Koulutus alkaa 29.9.2021 ja se koostuu työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta, omatoimisesta verkko-opiskelusta, koulutuspäivistä sekä erilaisista etätehtävistä.
Koulutus toteutetaan hybridimallina eli etänä verkossa ja paikan päällä Hämeenlinnassa (koronatilanteen niin salliessa). Tarvittaessa kaikki päivät toteutetaan etänä. Kaikki koulutuspäivät videoidaan ja tallenteet ovat käytettävissä koko koulutuksen ajan, joten opiskelu on hyvin joustavaa.
Koulutuksen sisältö
Matkailualan digitaalinen liiketoiminta -koulutuksessa käydään läpi seuraavat asiat:
- Koulutuksen aloitus ja lähtötasokartoitus
- Digitaalisen matkailumarkkinoinnin strategia ja markkinoinnin suunnittelu
- Verkostojen hyödyntäminen matkailuliiketoiminnassa
- Verkkojalanjäljen eli digitaalisen löydettävyyden parantaminen
- Oman varaus- ja verkkokaupan perustaminen
- Online myynti – jakelukanavakartta ja myyntikanavat
- Verkkonäkyvyyden laajentaminen – suosittelupalvelut – Tripadvisor ja Google My Business haltuun
- Digitaalisen löydettävyyden ja näkyvyyden kehittäminen – Sosiaalinen media myynnin tukena
- Asiakaspalvelu ja vastuullisuus verkossa – asiakastyytyväisyyden varmistaminen ja kuuntelujärjestelmä, vastuullisuus ja laatu asiakaspalvelussa
Aiheisiin perehdytään pääasiassa käytännönläheisin keinoin, käytännön esimerkkien avulla ja työstetään aiheeseen liittyviä tehtäviä oman yrityksen tai toimenkuvan näkökulmasta. Lisäksi opiskelijat perehtyvät päivien koulutusaiheisiin ennakkotehtävien avulla.
Suosituksia ja myyntiä verkossa
Digissä ja verkossa toimiminen on matkailualalla tänä päivänä välttämätöntä.
– Matkailuyrittäjän ja matkailualalla työskentelevän on hallittava matkailualan digitaaliset kanavat, koska matkailupalveluja kehitetään yhä enemmän asiakkaiden ehdoilla. Asiakkaat antavat digitaalisissa kanavissa suosituksia matkakohteista ja -palveluista ja toiset asiakkaat perustavat omat matkustuspäätöksensä suosituksiin, sanoo matkailualan lehtori Esko Hentilä Ammattiopisto Tavastiasta.
Matkailuyrittäjällä tuleekin olla valmius palvella asiakkaitaan myös verkossa ja mobiilissa.
– Varsinkin kansainväliset asiakkaat edellyttävät monikanavaista ja asiakaslähtöistä palvelua, Hentilä toteaa.
Markkinoinnin ja omista palveluista kertomisen lisäksi myös suoraa kauppaa tehdään verkossa yhä enemmän.
– Matkailupalvelujen myynti on riippuvainen digitaalisista kanavista, joihin niiden jakelu on siirtynyt. Matkailijoista yhä suurempi osuus on individuaalimatkailijoita, jotka vaativat ajasta, paikasta ja välineestä riippumatonta kaupankäyntiä. Oman suoramyynnin kehittäminen voi olla yksi ratkaisu matkailupalvelujen jakeluun, Hentilä sanoo.
Lue lisää koulutuksen sisällöstä ja hae mukaan 5.9.2021 mennessä!
Matkailun digitaalinen liiketoiminta -koulutus (pdf)
Sivua päivitetty 25.8.2021 kello 09.36