Ammattiopisto Tavastian opiskelijat ovat tänä keväänä päässeet tutustumaan luonto- ja elämystoiminnan ohjaamiseen osana opintojaan. Terveys- ja hyvinvointialalla toteutettiin ensimmäistä kertaa Kasvatus- ja ohjausalan perus- ja ammattitutkintoon kuuluva valinnainen tutkinnon osa, luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen.
Luonto- ja elämystoiminnan osaamista tarvitaan esimerkiksi lastenohjaajan työssä, koska varhaiskasvatuksessa lapset retkeilevät paljon, ja alueella on paljon metsäeskaritoimintaa.
– Tavoitteena on, että tutkinnon osan suorittaja osaa vahvistaa lasten ja nuorten luontosuhdetta, kertoo lehtori Jaana Haajanen Ammattiopisto Tavastian terveys- ja hyvinvointialalta.
Opiskelijat ovat harjoitelleet luonto-, elämys- ja seikkailutoiminnan suunnittelua varhaiskasvatus- ja kouluikäisille lapsille. Tutkinnon osan suorittamisen jälkeen opiskelijoiden tulisi osata suunnitella ja järjestää retkiä ja ohjata luonnossa liikkumista, ruuan valmistusta ja luonnon tuntemusta.
– Opiskelijoiden pitää osata suunnitella toimintaa kestävän kehityksen mukaisesti, huomioida retkillä turvallisuusasiat ja osata myös antaa ensiapua luonnossa, Haajanen sanoo.
Opiskelua yhdessä ja etänä
Opiskelijat ovat Haajasen mukaan oppineet luonnossa ja luonnosta. Sulkutilan takia valtaosa tutkinnon osasta on opiskeltu etäopetuksessa.
– Opiskelijat ovat suunnistaneet metsässä muun muassa MOBO-mobiilisovelluksen avulla kukin paikkakunnallaan, keränneet luontoon jääneitä roskia, syöneet eväitä luonnossa sekä aistineet luontoa eri tehtävin.
– He ovat myös tehneet taidetta luonnossa ja luonnon materiaaleista. Yhdessä on opeteltu kasvi- ja eläinlajeja leikkimielisesti ja tosissaankin on testattu osaamista.
Etätunneilla on harjoiteltu paljon ensiapuun liittyviä asioita, kuten lastoittamista keppien ja kaulahuivin avulla, ongenkoukun irrottamista ihosta, punkkiasioita, hypotermian merkkejä, jäihin putoamistilannetta sekä käärmeen puremaan liittyviä toimenpiteitä.
Etäopetuksen ansiosta tai takia, näkökulmasta riippuen, opiskelijat ovat saaneet olla paljon luonnossa, ja he ovat dokumentoineet kuvin, äänin ja videoin omaa toimintaansa.
– Jaoimme myös yhteisiä luontokokemuksia samanaikaisesti. Opiskelijat ohjasivat toisiaan WhatsAppin välityksellä siten, että jokainen oli tahollaan metsässä. Olimme etäällä, mutta kuitenkin yhdessä jakamassa kokemuksia. Joku opiskelija Ylöjärvellä, toinen Rengossa, ja muut sillä välillä, Haajanen kertoo.
Luontoelämykset ovat tärkeitä ja laskevat stressiä. Tämän ovat huomanneet myös opiskelijat.
– Yksi opiskelija kirjoittikin tehtävässään, että ”muistakaa pitää luonnossa hauskaa ja muistakaa, ettei kaikkea tarvitse tai edes kannata dokumentoida”, toteaa Haajanen.
Mennään luontoon nauttimaan keväästä!
Sivua päivitetty 31.3.2021 kello 09.45