Lasialan opettajat Sara Hulkkonen ja Marika Kinnunen yhdessä koulutuspäällikkö Minna Lemisen kanssa tutustuivat ranskalaiseen lasialan ammatilliseen koulutukseen kesäkuussa 2019. Matkan tavoitteena oli luoda ranskalaisille ja suomalaisille lasinpuhalluksen opiskelijoille vaihtomahdollisuus oppilaitosten välillä. Ensimmäiset opiskelijavaihdot toteutuvat jo tämän lukuvuoden aikana.
Tässä matkaraportissa kerromme hieman uudesta yhteistyökoulustamme. Toivottavasti saamme ensi keväänä kuulla opiskelijoidemme kokemuksia Ranskassa opiskelemisesta.
Lycée Jean Monnet (Yzuere) on monialainen toisen asteen oppilaitos, joka sijaitsee Yzeuressa, Moulinsin vieressä keskellä Ranskaa Alliersin maakunnassa. Oppilaitos kuuluu valtionrahoituksen piiriin.
Oppilaitoksen laaja alue on aidattu. Sekä opiskelijat että henkilökunta pääsevät alueelle vain tarkoin vartioiduista porteista. Oppilaitoksen tilat eivät siis ole avoimia yleisölle. Alueella sijaitsee useita eri-ikäisiä rakennuksia, joista osaa remontoidaan vastaamaan nykyajan vaatimuksia paremmin.
Yleisistä oppilaitoksen tiloista meille esiteltiin opiskelijakirjasto näyttelysaleineen (tällä hetkellä esillä oli oppilaitoksessa taiteilijaresidenssissä olleen taiteilija-muotoilija Sophia Tailletin tutkielmia lasimateriaalin taipuisuudesta).
Oppilaitosruokalassa lounastimme kahtena päivänä. Ranskalaiseen tapaan lounaalla oli lämpimän ruoan lisäksi mahdollisuus ostaa myös pieni juustolautanen, hedelmä ja leivos.
Lasihytissä oli käytössä kaksi Falornin lasiuunia ja muutama trummeli. Tila oli yksinkertainen, valoisa suuri halli ja työskentely tapahtui lasiuunien ympärillä. Opettajien työtehtäviin kuului lasiuunien täyttäminen eli sulattaminen. He myös tekivät pieniä tarvittavia säätöjä, mutta isommat remontit kuuluivat uunien valmistajan huoltomiehille. Materiaalina käytössä oli hieman kellertävä Teluxin nugetti.
Työkalut, värit, muotit ja kalusteet olivat hyvässä järjestyksessä. Jokainen ryhmä siivosi jälkensä tuntien loputtua, mm. tyhjensivät komit, laittoivat kalusteet omille paikoilleen ja huolehtivat lattian siisteydestä. Lattian materiaali jäi mietityttämään, koska se vaikutti täydelliseltä juuri lasihytin lattian materiaaliksi.
Opiskeluun liittyy tekniikkaharjoituksia niin lasinpuhalluksesta kuin kylmätekniikoistakin. Monessa kohtaa tekniikkaharjoitukset ovat kaikille samat. Opiskelijat maksavat materiaalista, jos haluavat lunastaa harjoitustöitään itselleen, muuten harjoittelu on ilmaista.
Valtakunnalliseen koulutukseen saapuu opiskelijoita eri puolilta Ranskaa, usein suoraan peruskoulusta. Suurin osa opiskelijoista asuu oppilaitoksen asuntolassa. Lasialalla perusasteen koulutus kestää kaksi vuotta ja se painottuu vahvasti tekemiseen. Sen jälkeen on mahdollista hakea jatko-opintoihin kahdeksi vuodeksi. Silloin pääpaino on suunnittelussa.
Ranskassa on paljon lasiteollisuutta, joka myös palkkaa nuoria koulusta valmistuvia. Osa opiskelutehtävistä on selvästi tehtaan ammattitaitovaatimusten mukaisia ja tehtaalta osallistutaan opiskelijoiden arviointiin. Samalla tehtaan edustajat pitävät silmällä, ketkä sopisivat heille töihin. Teollisuus palkkaa ainoastaan poikia, joten tytöt joutuvat miettimään enemmän uravaihtoehtojaan. Vaikka lasinpuhallus on Ranskassakin nähty perinteisesti maskuliinisena työnä, se ei enää näy oppilaitoksen arjessa.
Meidät otettiin lasihytissä lämpimästi vastaan ja saimme kattavat kierrokset myös muissa lasiluokissa opettajien kiireistä huolimatta. Varsinaisena oppaanamme oli lasinpuhalluksen opettaja François Capet, joka kävi tutustumassa opetukseemme Nuutajärvellä aiemmin keväällä.
Opettajilla oli ohjattavinaan useampi luokka ja opiskelijoita paljon. Opettajan työhön Ranskassakin kuuluu opetuksen ja sen suunnittelun lisäksi materiaalien hankinta, tiloista ja laitteista huolehtiminen sekä koko ajan lisääntyvä paperityö. Opettajina oli todella ammattitaitoisia henkilöitä, joilla kaikilla oli intohimo lasia kohtaan. Kaikki haaveilivat niistä harvinaisista hetkistä, milloin pääsisivät pitämään yllä omaa taitoaan ja intoaan toteuttamalla lasitöitä omalla tekniikallaan, oli se sitten puhaltaminen, uunitekniikat tai kylmätyöstö.
Sivua päivitetty 28.1.2021 kello 14.37
Tavastian jatkuvan oppimisen hankkeessa tuetaan aikuisten osaamisen kehittymistä ja päivittymistä työuran eri vaiheissa. Tavoitteena on, että aikuisväestö hakeutuisi hankkimaan osaamista […]
Ammatillisten oppilaitosten vuorovaikutuksessa tapahtuva opetus lopetettiin 18.3. Siis kolme verkko-opetuspäivää takana. Kokemusta on siis varsin vähän, mutta muutama seikka on […]