Ammattiopisto Tavastia kehittyy

Palvelumuotoilu ja innovointia

26.11.2020 Heini Kujala

Tänään ammattiopistossa aloittaa omasta henkilöstöstä koostuva ryhmä, joka opiskelee tuotekehitystyön erikoisammattitutinnon kahta tutkinnon osaa, palvelumuotoilu tuotekehitystyössä ja innovaattorina toimiminen. 
Palvelumuotoilu tarkoittaa muun muassa asiakaslähtöistä ajattelua, eli asiakaskokemuksen selvittämistä ja hyödyntämistä kaikessa tekemisessä. Keskeistä on myös yhteiskehittäminen. Innovaatiolla haetaan käytäntöön vietyjä ideoita, jotka hyödyntävät jotakin, vaikka pientäkin, osa-aluetta työssä. 


Tavastialle tyypillisen toimintatavan mukaisesti haluamme, että kaikki ovat asiakaslähtöisen ajattelun ja innovoinnin toimijoita työssään, ja palvelumuotoilua ja innovaatioita viedään eteenpäin yhdessä kehittämällä. Samoin kuin johtajuuskin on jaettua, myös kehittäminen on yhteistä tekemistä. Tavastialainen toimintatapa siis tarkoittaa sitä, että samoin kuin meillä ei ole vaikkapa laatujohtajaa, meillä ei myöskään ole palvelumuotoilijan tai innovaattorin virkoja. Asiantuntijaorganisaatiossa nämä asiat kuuluvat kaikille. 


Suoritin itse tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon pari vuotta sitten. Palvelumuotoilussa vaikeinta oli myöntää itselleen, että on paljon opittavaa asiakaslähtöisyydessä. Asiakaslähtöisyys on niin vahvasti kirjoitettu ammatillisen koulutuksen periaatteeksi, että vaati vähän nöyrtymistä tunnustaa, että asiakaslähtöisyyttä joutuu oppimaan jatkuvasti. (Se on vähän vastaavaa perusasiaa kuin se, että olen osallistunut unikouluun ja opetellut vaikka oikeaa hengittämistä jonkin koulutuksen yhteydessä.) 


Olen todella tyytyväinen, että niin moni pystyy kiireisessä arjessa kehittämään itseään. Toivon kovasti, että koulutuksessa syntyy yhdessä tekemistä ja koko organisaatioon jaettavia toimintatapoja, joilla parannetaan asiakaslähtöisyyttä ja tuotetaan uusia, asiakasta tai henkilöstöä palvelevia innovaatioita.

Heini Kujala

Heini Kujala on Ammattiopisto Tavastian rehtori.

Sivua päivitetty 28.1.2021 kello 14.37

Tutustu myös näihin kirjoituksiin

Heini Kujala 2.2.2021

Kuormittava muutos vai innostava kehitys

Vuoden vaihteessa kirjataan ylös edellisenä vuonna tehty kehittämistyö. Samanaikaisesti tarkennetaan, miten uudelle vuodelle tehdyt kehittämistavoitteet toteutetaan. Tuloskortti on vuosia toiminut […]

Lue kirjoitus

Heini Kujala 11.1.2024

Puhelimen käytön lyhyt historia

Puhelimen käytön lyhyt historia Aloin käyttää perheen lankapuhelinta 1960-luvulla. Silloin lapsuuden perheessäni, kuten muissakin perheissä, lankapuhelin sijaitsi eteisessä puhelinpöydällä. Teini-ikäisenä […]

Lue kirjoitus