Ammattiopisto Tavastian kevään 2020 huoltajapalautteet on saatu ja käsitelty. Wilman kautta toteutettuun kyselyyn vastasi 282 huoltajaa, joka vastaa 47 prosenttia alaikäisistä opiskelijoista. Kyselyssä oli 16 väitettä, joiden keskiarvon perusteella huoltajien kokonaistyytyväisyys Tavastiaan oli 3,7 / 5,0. Se oli sama kuin edellisenä vuonna, jolloin huoltajakysely toteutettiin ensimmäisen kerran.
Väittämä ja sen saama keskiarvo
- Sain riittävästi tietoa ammatillisesta koulutuksesta nuoreni hakeutuessa opiskelemaan. 3,7
- Nettisivut (www.kktavastia.fi => Ammattiopisto Tavastia => Opiskelijalle) ja Wilma antavat riittävästi tietoa opiskelusta ja opiskeluun liittyvistä palveluista. 3,6
- Yhteistyö ja tiedottaminen kodin ja opettajien (vastuuopettaja) välillä toimii hyvin. 3,4
- Saan riittävästi tietoa nuoreni opintojen etenemisestä. 3,9
- Olen tyytyväinen nuoreni saamaan opetukseen. 3,5
- Olen tyytyväinen nuoreni henkilökohtaisiin opintojen valinnanmahdollisuuksiin (mm. osaamisala). 3,8
- Olen tyytyväinen nuoreni saamiin opintojen tukitoimiin (mm. erityinen tuki). 3,5
- Olen tyytyväinen nuoreni saamiin opinto-ohjauspalveluihin (opinto-ohjaaja). 3,6
- Olen tyytyväinen nuoreni saamiin kuraattori- ja psykologipalveluihin. 3,7
- Olen tyytyväinen nuoreni saamiin opiskeluterveydenhuollon palveluihin (terveydenhoitaja, koululääkäri). 3,8
- Olen tyytyväinen oppilaitoksen nuorelleni tarjoamiin ruokailupalveluihin. 4,3
- Olen tyytyväinen nuoreni asumiseen opiskelija-asuntolassa. 4,1
- Nuoreni opiskelu etenee hyvin. 3,8
- Nuoreni osallistuu opetukseen mielellään. 3,9
- Nuortani ei kiusata koulussa. 4,4
- Nuoreni koulupäivät ovat sopivan mittaisia. 3,8
Eniten kehittämistä väitteiden ja myös sanallisten palautteiden perustella on opintojen etenemisestä tiedottamisessa sekä yleensä yhteistyössä ja tiedottamisessa kodin ja vastuuopettajan välillä. Palveluista tyytyväisimpiä huoltajat ovat ruokailuun.
Mitä toimenpiteitä teemme huoltajapalautteen perusteella?
Käsittelemme huoltajien antamat palautteet ammattiopiston johtoryhmässä, kuntayhtymän johtotiimissä sekä osastoilla. Osastot tekevät omat parantamistoimenpiteet oman osastonsa saamien palautteiden perusteella. Koulutuspäälliköt vastaavat yhteydenottopyyntöihin.
Ammattiopistotasolla teemme seuraavia muutoksia:
- Tiedottamisesta eri tasoilla (ammattiopisto, osasto, tutkinto, ryhmä, opiskelija) laaditaan malli.
- Säännöllistä tiedottamista lisätään.
- Huoltajille tarjotaan mahdollisuus osallistua HOKS-keskusteluihin (opiskelijan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma) sekä erityisen tuen suunnitelmien tekemiseen, osallistuminen mahdollistetaan myös verkkototeutuksena (Teams).
- Huoltajien toiveita koulupäivien säännöllisistä pituuksista ja päällekkäisyyksien estämisestä pyritään toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan.
Palautteet ovat tärkeitä
On hienoa, että huoltajat näkevät tärkeänä palautteen antamisen oppilaitokselle. Kiitos kaikille palautetta antaneille! Yhteydenpito huoltajien ja Tavastian henkilöstön kanssa jatkuu toivon mukaan eri välineillä säännöllisesti. Seuraava huoltajapalaute toteutetaan keväällä 2021.
Lisätietoja huoltajapalautteesta: heini.kujala@kktavastia.fi
Sivua päivitetty 22.5.2020 kello 14.06