Lasten kiinnostusta lukemiseen voidaan edistää jo varhaiskasvatuksessa.
Kankaantaan päiväkodin 12 iloista ja reipasta viskaria opettajineen tulivat maaliskuun alussa Ammattiopisto Tavastialle vierailulle. Heidät oli kutsuttu opiskelijoiden järjestämille lukumessuille, joiden tavoitteena oli lisätä lasten kiinnostusta lukemiseen.
Toiminnallisuus lisää intoa lukemiseen
Tapahtuman järjestivät Ammattiopisto Tavastian kasvatus- ja ohjausalan opiskelijat. Heidän tavoitteenaan oli rakentaa lapsille innostava kokonaisuus, jossa olisi sopivasti leikkiä, yhdessä tekemistä ja lukemisen iloa. Opiskelijat kertovat valmistautuneensa lukumessujen järjestämiseen tekemällä huolellista taustatyötä:
– Ennen lukumessuja kävimme kirjastossa, jossa meitä opasti Katja Malmi. Löysimme sopivia kirjoja meidän aiheeseemme. Sitten valmistelimme erilaisia rekvisiittoja, kuten passit, lentoliput, popcornit, värityskuvia ja tietovisan.
Opiskelijat rakensivat lukumessuille erilaisia toiminnallisia pisteitä. Lentokoneessa lapsilla oli numeroidut istuinpaikat, joilta he pääsivät katsomaan videota, tutkimaan karttoja ja lukemaan yhdessä lentokoneaiheista runokirjaa. Elokuvateatterin hämärässä lapset puolestaan pääsivät kuuntelemaan tarinaa ja tutkimaan kirjoja taskulampun valossa. Tietovisanurkkauksessa lasten kanssa luettiin eläinkirjaa, jonka jälkeen he pääsivät vastaamaan hauskoihin eläinaiheisiin kysymyksiin.
Lapset pääsivät myös pelaamaan tuttuja lastenpelejä, kuten muistipeliä ja hännänkiinnitystä. Palkinnoksi he saivat eläintarroja. Päivän lopuksi lapset saivat antaa vielä peukkuäänestyksellä palautetta, ja äänestyksen perusteella ohjelma oli yleisölle mieleinen. Myös aikuiset antoivat opiskelijoille hyvää palautetta toteutuksesta ja ohjaustaidoista.

Lapsen lukutaitoa voi edistää jo varhain
Useiden tutkimusten mukaan Suomessa lasten ja nuorten lukutaito on heikentynyt. Myös osaamiserot ovat kasvussa, ja esimerkiksi tyttöjen ja poikien välinen ero lukutaidossa on suuri. Yksi keino edistää lukutaitoa onkin juuri lukuharrastukseen innostaminen jo varhaiskasvatuksesta asti. Tärkeää on myös lapsen lähipiirin antama myönteinen esimerkki.
Kirjallisuuden, toiminnallisuuden ja leikin yhdistämisellä voidaan tutustuttaa lapsia lukemiseen jo varhaisessa iässä. Toisaalta lukumessut edistivät myös opiskelijoiden osaamista, sillä lastenohjaajien ammattitaitovaatimuksiin kuuluu monipuolinen lastenkirjallisuuden hyödyntäminen. Lukumessut olivatkin onnistunut esimerkki siitä, kuinka leikki ja yhdessä tekeminen voivat innostaa lapsia lukemisen pariin ja samalla kehittää opiskelijoiden pedagogisia taitoja.

Sivua päivitetty 12.3.2025 kello 12.18