Ammattiopisto Tavastia osallistuu VIERKO-strategiarahoituksella 62 ammatillisen koulutuksen toimijan kanssa vieraskielisen koulutuksen ja kotimaisten kielten opetuksen kehittämiseen. Taustalla on hallitusohjelman tahtotila lisätä englanninkielisiä ammatillisia opintosisältöjä ja samalla varmistaa mahdollisuus kotimaisten kielten riittävään opiskeluun.
Perjantaina 29.11.2024 Tavastialla kokoonnuttiin VIERKOn verkostotilaisuuteen miettimään vieraskielisen ja monikielisen koulutuksen mahdollisuuksia Tavastiassa. Keskustelimme innostuneesti ja ideoiden, etsien mahdollisuuksia ja visioiden tulevaa 25 henkilön joukolla tavastialaisia, yhteistyökumppaneita ja opiskelijoita. Kävimme läpi VIERKO-hankkeen tuloksia ja Tavastian linjauksia sekä tavoitteita mm. monikielisen toimintakulttuurin vahvistamiseen, työelämälähtöisten monimuotoisten koulutusten järjestämiseen ja toiminnanohjauksen kokeiluun liittyen.
Miten vieraskielinen koulutus onnistuu?
VIERKOssa tehdyn kyselyn perusteella jo yli 2500 opiskelijaa opiskelee tällä hetkellä vieraskielisessä koulutuksessa. Kokemukset ovat pääsääntöisesti hyviä, haasteita aiheuttavat puutteellinen kielitaito, suomenkieliset opintohallintojärjestelmät sekä riittämätön valmisteluaika. Yleisimmät alat vieraskielisessä koulutuksessa ovat ravintola- ja cateringala, matkailuala sekä sosiaali- ja terveysala.
Tavastiassakin on toteutettu venäjäksi ja englanniksi tuettua monikielistä koulutusta ja tukea ainakin logistiikan, ravintola- ja cateringalan, sosiaali- ja terveysalan, TUVA-koulutuksen ja aikuisten perusopetuksen ryhmissä. Kokeiluissa olemme oppineet mm. pariopettajuuden onnistumisesta ja tarpeesta vastata nopeasti ja ketterästi muutostarpeisiin. Keskusteluissa hyvänä seuraavana painopisteenä nähtiin Tavastian toiminta-alueella ravintola- ja cateringala, missä osassa alan työelämää on englannin kielellä vankka asema ja opiskelijoista kasvava osa vieraskielisiä.
Eväitä Tavastian kehittämistyöhön
Ideoimme ryhmätöissä tapoja varmistaa riittävä suomen kielen oppiminen, pohdimme mahdollisuuksia rakentaa sulautuvia oppimisen polkuja, joissa yhdistyisi suomi toisena kielenä -opetus, ammatilliset sisällöt ja työelämäyhteistyö – suomen kielen oppimista ja opettamista olisi keskustelun perusteella hyvä vielä työpaikoille.
Pohdimme myös kohderyhmiä, joille monikielinen ja vieraskielinen opetus olisi hyvä vaihtoehto. Esiin nousivat mm. kansainvälisen rekrytoinnin kautta Suomeen työhön tulevat, työssään pääosin englanniksi toimivat, jo hyvän ammattitaidon ja työkokemuksen hankkineet sekä erityisryhmät, kuten lähetettyjen työntekijöiden ja korkeakouluopiskelijoiden perheenjäsenet, nuoret urheilijat ja vangit. Tärkeää on löytää nopeita ja sujuvia polkuja työelämään sekä tukea työelämää henkilöstön osaamisen varmistamisessa.
Mietimme tukea ja osaamisen kehittämistä, joita vieraskielisen opetuksen onnistumiseen tarvitaan. Tässä meitä tukee uusi VIERKO2 -rahoitus, jolla pystymme mm. tarjoamaan englannin kielen opetusta kokeiluja toteuttavalle henkilöstölle ja tuottamaan yhdessä muiden oppilaitosten kanssa opetusmateriaalia kaikkien käyttöön. VIERKO-rahoituksella saamme jo käyttöön pakollisiin yhteisiin tutkinnon osiin suunnatut verkkokurssimateriaalit.
Sivua päivitetty 3.12.2024 kello 13.09