Lounais-Ranskasta Bordeauxista saapunut viiden opettajan tiimi tutustui helmikuussa yli viikon ajan Ammattiopisto Tavastiaan ja suomalaiseen koulujärjestelmään laajemmin. Heidän erityinen kiinnostuksen kohteensa oli oppimisen tuen järjestelyt eri kouluasteilla. Opettajat olivat erityisopettajia, pääosin he tulivat St Vincent de Paulin ammatillisesta lukiosta.
Tavastian eri osastojen, TUVAn sekä aikuisten perusopetuksen lisäksi he vierailivat Nummen yhtenäiskoulussa ja Kaurialan uudessa yläkoulussa sekä Kiipulan ammattiopistossa Turengissa.
Opettajat ihastelivat sitä, miten rauhallista ja siistiä oli joka puolella, oppilaitoksen tilat olivat isot. Oppimateriaaleja oli paljon erilaisia, jokaisessa luokassa oli isot näytöt ja läppärivaunut. Tärkeintä oli kuitenkin se, että he kokivat, miten paljon teemme opiskelijoiden eteen asioita ja miten sitä tehdään yhdessä ja yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. He kehuivat oppilaitoksemme hyvää ja kannustavaa ilmapiiriä. Opettajat hyväksyvät moninaiset opiskelijat ja pyrkivät auttamaan opiskelijoita kaiken aikaa.
Yksilöllisiä polkuja ja opintojen joustavuutta ihasteltiin. Ranskalaisen koulusysteemin tiukkuus ja muodollisuus sai pohtimaan kulttuurieroja. Meillä luotetaan opettajaan oman työnsä asiantuntijana ja se on hieno asia. Miinusta saimme vain siitä, miksi opiskelijoilla oli lakit ja huput päässä sisällä. Lisäksi keskustelimme siitä, voisiko Kiipulan opiskelijat integroitua meidän oppilaitokseemme. Ranskassa ammatillisissa lukioissa vaativan erityisen tuen opiskelijat opiskelevat ULIS-luokassa, josta opiskelijat integroituvat mahdollisimman paljon omien voimavarojensa ja kykyjensä mukaan yleisopetuksen ryhmiin. Siinä mallissa on paljon hyvää, josta voisimme ottaa mallia.
Elina Jalli, oppimisen tuen koordinaattori
Sivua päivitetty 6.3.2023 kello 10.12