Ammattiopisto Tavastiaan perustettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa e-urheilujoukkue, joka osallistui toisen asteen oppilaitoksille suunnattuun Educational Masters Minor -sarjaan. Educational Masters on eri kouluasteille suunnattu elektronisen urheilun liiga, jonka ideana on kehittää suomalaista elektronisen urheilun pelaajapolkua sekä osallistaa, aktivoida ja tukea e-urheilua harrastavia nuoria ja tuottaa uudenlaista kilpailutoimintaa.
Pelimuotona liigan turnauksissa, joista toinen pelattiin nyt kevätkaudella, on ollut CS:GO. Tavastian joukkueeseen kuului toisessa turnauksessa kuusi 16–18-vuotiasta opiskelijaa, joista viisi opiskelee tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoa ja yksi sähkö- ja automaatioalan perustutkintoa.
Joukkueen jäsenet olivat tyytyväisiä turnauksen tulokseen, vaikka joukkue putosikin täpärästi 16 parhaan joukosta.
– Turnaukset meni hyvin, koska harjoiteltiin paljon ja pidettiin pelaajat hyvin kasassa matsien aikana, kertoo Joni Lyömilä.
– Itsellä oli ainakin hauskaa pelata kilpailullisesti ihmisten kanssa, jotka oikeesti tiesi, mitä tekevät, jatkaa Miklas Karjalainen.
Tavastian joukkue pääsi kevään turnauksen aikana pelaamaan viisi peliä, ja pelitunteja kertyi parin kuukauden aikana reilut 100. Koulun joukkueessa pelaaminen oli opiskelijoiden mielestä mukavaa.
– Tämä tiimi oli tosi hyvä, ja lähes saman tien pääsi heittään läppää aluksi ventovieraitten kanssa, ja päästin jo silloin heti yhteisymmärrykseen siitä että, kuka tekee mitäkin, Karjalainen kertoo.
Myös Juuso Pohjonen on tyytyväinen joukkueessa pelaamiseen.
– Turnaus meni hyvin ja koulun joukkueessa pelaaminen oli kivaa ja erilaista, hän toteaa.
E-urheilu kehittää ja kehittyy
Oppilaitosten e-urheiluturnaus toteutettiin Rushmoden kautta, joka on uuden ajan harrastus- ja valmennusalusta. Rushmoden kautta e-urheilusta innostuneet henkilöt pääsevät osallistumaan kilpailullisiin pelitapahtumaan, nauttimaan laadukkaasta valmennussisällöstä, kehittymään pelaajina, työllistymään ”puoliammattilaisiksi” sekä seuraamaan pelitapahtumia ja turnauksia.
Tavastian joukkueen jäsenillä oli jo aiempaa kokemusta e-urheilusta, mutta kaikki joukkueen jäsenet eivät tunteneet etukäteen toisiaan.
– CS:GOta on tullut pelattua silloin tällöin vuodesta 2016 lähtien, normaalilla tasolla, muistelee Miklas Karjalainen.
– Mä itse lähdin randomilla mukaan joukkueeseen, eli en tuntenut ketään joukkueesta, kertoo Juuso Pohjonen.
Kaikki pelaajat ovat huomanneet omien taitojensa kehittyneen pitkäjänteisen työn tuloksena.
– Tykkään paljon e-urheilusta, koska se on tiimipeliä, ja siinä kehittyy just se tiimipelaaminen. Yritetään kehittyä parempaan suuntaan, ja tulevaisuudessa näen itseni pelaavan aika pitkällä, kaavailee Joni Lyömilä.
– Sen kyllä huomasin, että kun tähän tiimiin tulin ja kun sai jonkun rytmin alle, niin oma taitotaso nousi todella nopeasti ylöspäin, sanoo Miklas Karjalainen.
Joukkuepelaamisesta on jäänyt opiskelijoille hyvä fiilis.
– Yhteistyö sujui omasta mielestä loistavasti, jos jotain sanaharkkaa oli niin niitä ei pitkään muisteltu. Kyllä näistä pelailuista jäi muutama hauska muisto mieleen, ja tuli muutamat inside-vitsitkin, naurahtaa Karjalainen.
Kiinnostaako Tavastian e-urheilujoukkueessa pelaaminen? Ota yhteyttä nuoriso-ohjaaja Sini Anttilaan!
@tavastianuorisoohjaaja
050 464 3624
sini.anttila@kktavastia.fi
Sivua päivitetty 14.4.2021 kello 09.17