Pilke tiedepäiväkoti Planeetan lapset ovat talven aikana päässeet suunnittelemaan 3D-tulostimella tulostettavia hahmoja sekä tietokonepelejä. Lapsia ovat ohjanneet Ammattiopisto Tavastian lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon osaamisalan opiskelijat, ja 3D-tulostuksesta ja tietokonepelien toteutuksesta ovat vastanneet Kiipulan erityisammattioppilaitoksen datanomiopiskelijat.
Päiväkodin kanssa toteutettu tiedeprojekti on osa HyGGe – Hyvinvointiteknologia tutuksi -hanketta, jonka tavoitteena on tuoda teknologian kehitys lähemmäs työelämää ja opetusta. Lisäksi lasten ja nuorten osaamisalan ammattitaitovaatimuksissa sanotaan, että opiskelijan pitää valmistuttuaan osata ohjata lasta ja lapsiryhmää teknologian käytössä.
– Myös valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa ohjataan työntekijöitä tukemaan lasten tieto- ja viestintäteknologisten taitojen kehittymistä, kertoo terveys- ja hyvinvointialan lehtori Jaana Haajanen.
Elokuussa Hämeenlinnassa avattu Pilke tiedepäiväkoti Planeetta lähti projektiin mielellään mukaan, ja projektin aikana Tavastian ja Kiipulan opiskelijat vierailivat päiväkodilla useita kertoja.
Ensin suunniteltiin, sitten tulostettiin
Päiväkodin tiedeprojekti oli jaettu kahteen osaan: 3D-tulostukseen ja tietokonepelin tekemiseen. Ennen kuin Kiipulan datavelhot pääsivät tulostamaan lasten suunnittelemia 3D-hahmoja, Tavastian opiskelijat kävivät lasten kanssa läpi, mitä koko 3D-tulostus tarkoittaa.
– Opiskelijat joutuivat miettimään, miten kertoa pienille lapsille hankalasti hahmotettavasta aiheesta. Opiskelijat kertoivat lapsille ensin, että jokaiselle tehdään pieni mielikuvitushahmo, jonka jälkeen lapset saivat suunnitella oman hahmonsa pöydän ääressä joko piirtämällä tai muovailemalla. Sen jälkeen opiskelija meni lapsen kanssa tutustumaan 3D-tulostimeen, ja yhdessä Kiipulan datanomiopiskelijan kanssa hahmo luotiin tietokoneelle, kertoo Jaana Haajanen.
Lapset saivat vaikuttaa hahmonsa väreihin, kokoon ja muotoon, ja samalla Tavastian opiskelijat ”suomensivat” lapselle datanomiopiskelijoiden käyttämää teknologisanastoa. Päiväkodilla mukana oli yksi 3D-tulostin, mutta varsinainen hahmojen tulostus tapahtui Kiipulan tiloissa päiväkotivierailujen jälkeen. Lapset saivat omat hahmonsa päiväkotiin myöhemmin. 3D-tulostus on hidasta, ja yhden hahmon tulostus saattaa kestää noin tunnin.
Tietokonepeleihin värejä ja puita
Jälkimmäinen osa tiedeprojektia oli tietokonepelin luominen, jonka tarkoituksena oli suunnitella lasten kanssa oma peli ja pohtia samalla pelaamiseen liittyviä asioita. Lapset pääsivät myös pelaamaan itse suunnittelemaansa peliä. Tänä päivänä voisi kuvitella, että tietokonepelit ovat lapsille tuttua kauraa.
– Yllättävää oli, että monellakaan lapsella ei vaikuttanut olevan paljoa kokemusta tietokonepeleistä, Jaana Haajanen hämmästelee.
Kiipulan datanomien toteuttamassa tietokonepelissä ajettiin rataa pitkin, ja lapset pääsivät vaikuttamaan radan ulkoasuun.
– Lapset toivat peliin värejä sekä erilaisia elementtejä kuten puita, eläimiä ja taloja. Tavastian opiskelijat kertoivat ennen pelin suunnittelua lapsille, mitä pelaaminen tarkoittaa ja miksi peleillä on esimerkiksi ikärajat. Pelin tekemistä havainnollistettiin tuomalla päiväkotiin tyhjä autorata, jonka avulla ideoitiin, mitä kaikkea peli voisi sisältää.
Tiedeprojektiin osallistuneet lapset olivat iältään 3-5-vuotiaita.
– Isoimmat lapset olivat projektista tosi innoissaan, pienimmillä oli ehkä vielä vaikeuksia hahmottaa 3D-tulostamisen ajatusta, Haajanen arvioi.
Tiedeprojektista on tullut lasten vanhemmilta hyvää palautetta, ja Tavastian opiskelijatkin saivat arvokasta kokemusta työelämää varten.
– Aluksi opiskelijat olivat hieman epäileväisiä, kun he kokivat, etteivät tiedä aihealueesta tarpeeksi. Mutta projektin myötä he huomasivat, että epämukavuusalueella kehittyy eikä työelämässäkään kukaan tiedä kaikkea valmiiksi. Lisäksi opiskelijoiden ohjaamistaidot vahvistuivat todella paljon. Lapset myös nauttivat opiskelijoiden huomiosta, Haajanen hymyilee.
Projektin mahdollistanut HyGGe-hanke jatkuu, mutta seuraavista yhteistyöprojekteista ei vielä ole tarkkaa tietoa.
toim.huom. Tiedeprojekti on toteutettu ennen koronavirusepidemiaa.
Sivua päivitetty 26.3.2020 kello 10.00