Kolmas tulevaisuus on kahdeksan lukion yhteinen työelämätaitoihin ja työelämäyhteistyöhön keskittyvä hanke. Tavoitteena on kehittää lukio-opiskelijoiden työelämävalmiuksia sekä lukion opetusta ja ohjausta niin, että lukiolaisille voitaisiin tarjota enemmän työelämäyhteistyötä ja -käytänteitä.
Hanke on Euroopan Sosiaalirahaston ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen osarahoittama ja projektipäällikkönä toimii Virve Turunen Koulutuskuntayhtymä Tavastiasta. Hankkeessa mukana olevat lukiot ovat:
Hämeenlinnan lyseon lukio, Kaurialan lukio, Parolan lukio ja Lammin lukio
Riihimäen kaupunki, Riihimäen lukio ja aikuislukio
Salon kaupunki, Salon lukio
Someron kaupunki, Someron lukio
Porvoon kaupunki, Linnankosken lukio
Hankkeen tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on kehittää lukioiden paikallista työelämäyhteistyötä, yrittäjyystaitoja, työelämätaitoja, sekä opettajien työelämäpedagogisia valmiuksia. Eli tehdä paikallista elinkeinoelämää tutuksi opettajille sekä rakentaa vuoropuhelua opettajien ja yritysten välillä.
Tarkoituksena on saada työelämän muutoksista ja työelämätaitojen tarpeista enemmän materiaalia opetukseen sekä valmentaa opiskelijoita tulevaan työelämään ja mahdolliseen yrittäjyyteen.
Hankkeen toimenpiteet opiskelijoille
Itsensä työllistäminen lisääntyy tulevaisuudessa ja yksinyrittäjien määrä kasvaa. Niinpä osaamisen kehittäminen ja päivittäminen korostuvat entisestään jatkossa. Yrittäjyys tulevaisuuden työmaailmassa on mahdollisuus. Nämä teemat ovat olleet hankkeessa vahvasti läsnä, ja hankkeen myötä opiskelijoiden on ollut mahdollista osallistua muun muassa virtuaaliselle yritysvierailulle.
Hankkeessa on myös käsitelty nuorten erityispiirteitä kuluttajina, kuluttajan oikeuksia ja vastuita sekä kestävää kuluttajuutta. Nuoria ohjataan siihen, miten ottaa omat raha-asiat haltuun.
Yhtenä teemana on ollut tukea nuoria työnhaussa ja ohjeistaa työhakutaidoissa. Opiskelijat ovat saaneet neuvoja työnhaun eri vaiheisiin, tietoa työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista sekä työelämän vaatimuksista. Työelämätaitojen osalta on harjoiteltu omien vahvuuksien tunnistamista ja itsetuntemusta.
Hankkeen toimenpiteet opettajille
Yrittäjyyskasvatuksen näkökulmasta koulutuksen tavoitteena on ollut saada nuoret innostumaan voimallisemmin oman elämänsä rakentamisesta. Ajatuksena on ollut antaa opettajille tietoa ja materiaalia yrittäjämäisen pedagogiikan luomiseen työelämälähtöisesti.
Yrittäjämäinen pedagogiikka antaa tulokulman yrittäjyys- ja työelämätaitojen harjoittamiseen koulussa ja opiskelujen aikana. Sen tavoitteena on synnyttää oppijassa motivaatio ja intohimo itsensä kehittämiseen ja oppimiseen. OpeTET on ollut yhtenä mahdollisuutena opettajan tutustumiseen käytännön työelämään.
Onnistumiset jaossa virtuaalisesti
Hankkeessa toteutuneet ja hyviksi tai edelleen kehitettäviksi todetut toimenpiteet kootaan hankkeen päättyessä Talous ja nuoret (TAT) ja Nuori Yrittäjyys ry:n ylläpitämälle tralla.fi-sivustolle. Tralla.fi kokoaa yrittäjyyskasvatusmateriaalia valtakunnallisesti yhteen.
Aika matka!
Hankkeen lopputapahtuma, Kolmas tulevaisuus – Aika matka! -työelämäfestarit järjestettiin virtuaalisena huhtikuun lopussa, ja osallistujia tapahtumassa oli reilu 1000. Festareihin oli sisältöä tekemässä myös HAMK:in opiskelijoita hyvinvoinnin, liiketalouden ja konetekniikan alalta.
Hankeaika on ollut koronapandemian sävyttämä ja se on tuonut omat haasteensa toimintaan.
– Meillä hankkeessa oli heti selvää, että tämä pitää huomioida toiminnassa ja ennen kaikkea löytää ratkaisu toteutukseen koronasta huolimatta. Käytössämme oli lukuvuoden 2020–2021 ajan Howspace -virtuaalinen yhteistyöalusta kaikkien hankelukioiden arkea sujuvoittamaan. Opettajien joustavuus ja käytössä ollut alusta toi opettajille ja nuorille tulevaisuuden työelämätaitoja, joita ei välttämättä oltu osattu hankesuunnitelmaan edes hanketta suunnitellessa kirjata, sanoo projektipäällikkö Virve Turunen.
– Tulevaisuutta ajatellen, projektipäällikön näkövinkkelistä katsottuna oppilaitosten välinen yhteistyö ja yhdessä kehittäminen, omien vahvuuksien tunnistaminen, sekä tiimityötaidot erityisesti virtuaalisessa ympäristössä ovat teemoja, joiden äärelle kannattaa vielä tulevissa hankkeissa palata.
Sivua päivitetty 6.5.2021 kello 10.26