Tiistaina 12.2. vietettiin liikuntasalissa yli 300 opiskelijan kanssa monikulttuurisuusaamupäivää. Tavoite oli, että eri oppilaitosten opiskelijat tutustuvat toisiinsa ja opimme toistemme kulttuureista sekä monikulttuurisuudesta taitoja, joita tarvitaan yhä kansainvälisemmässä ja monikulttuurisemmassa työelämässä.
Ammattiopisto Tavastian opiskelijoista jo yli 15 prosenttia puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea.
Tapahtumassa olivat mukana Hämeenlinnan lyseon lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat opettajineen sekä ammattiopistosta aikuisten maahanmuuttajien perusopetuksen ja maahanmuuttajien VALMA-ryhmän opiskelijat sekä heidän opettajansa. Ohjelma suunniteltiin yhdessä oppilaitosten opettajien kesken, tukea ja osaamista saatiin Vanajaveden Opistosta Riitta-Liisa Joutsenlahden Hoilaillen -yhteislaulattamisosaamisesta.
Tapahtuman aluksi tutustuttiin pelaamalla bingoa, jossa lukiolaisten tehtävä oli selvittää maahanmuuttajilta heidän tietämiään asioita ja vastaavasti maahanmuuttajien tuli selvittää omaan bingolomakkeeseensa lukiokoulutuksen asioita. Oli hienoa seurata rohkeutta tutustua, kysellä vilkkaasti ja selvitellä kysymyksiä yhdessä yli kieli- ja kulttuurirajojen. Luontevaa on nuorten keskinäinen yhteistyö. Kaikki oppivat ja neuvoivat asioissa, jotka ovat toiselle uusia.
Yhteislauluna päästiin laulamaan yhdessä yli kymmenellä kielellä Kalevalan poljennolla. Sitten laulettiin harmonikan säestyksellä Suutarin emännän kehtolaulua askelin ja taputuksin rytmittäen. Letkajenkka toimi hyvin, letkat olivat pitkiä ja mukana ainakin melkein tahdissa olimme me monenlaiset. Maahanmuuttajaryhmät halusivat myös esittää oman kulttuurinsa helmiä: eri kulttuurien vauhdikkaiden ryhmätanssien lisäksi laulettiin yksin ja yhdessä. Erityisen hienoa oli, että suomalaisia uskaltautui mukaan tansseihin uusista rytmeistä huolimatta. Taitavaa väkeä opiskelijat ovat. Lopuksi tanssittiin yhdessä Antti Tuiskun tahtiin.
Aikuisten perusopetuksen lukutaitoryhmä piti tilaisuudesta. Erityisen mieluinen opiskelijoiden mielestä oli bingo, joka mahdollisti kommunikaation lukiolaisten kanssa. Samalla lukiotietous lisääntyi. Ryhmä käyttää suomea koulun ulkopuolella lähinnä kioskilla, päiväkodissa tai muissa asiointitilanteissa. Vain parilla opiskelijalla on suomalaisia tuttuja tai kavereita, joiden kanssa voi kieltä pääsee käyttämään enemmän. Opiskelijoiden ikuisella toivelistalla ovat tilanteet, joissa pääsee kommunikoimaan ja tekemään jotain yhdessä suomalaisten kanssa. Myös musiikki, laulu ja tanssi oli tärkeää. Erityisen voimaannuttavaa oli oman kotimaan musiikki
Upeaa, että näin voidaan tutustua luontevasti eri kieli- ja kulttuuriryhmiin. Näitä monikulttuurisuus- ja kansanvälisyystaitoja sekä rohkeutta kommunikoida yli kieli- ja kulttuurirajojen tulevaisuuden tekijöiltä tarvitaan. Hienosti toimi, avoimesti ja innolla osallistujat lähtivät mukaan. Osa osallistui aktiivisemmin, ja osa seuraili kauempaa – kukin tavallaan, kukin rytmissään, kukin itselleen luontevalla tavalla. Yhteistyö oppilaitosten ja ryhmien välillä on hieno juttu ja opiskelijan etu.
Sivua päivitetty 13.2.2019 kello 10.51